Stamps: communiceren over ziekte, hoe dan?

Iedere dag weer zijn we er druk mee: betekenisvolle content creëren die het verschil maakt. Dat doen we voor commerciële partijen, groot en klein. Voor verenigingen en collectieven. Maar zo nu en dan ook voor maatschappelijke initiatieven. Een van de opdrachten die ons bijgebleven is? De magazines die we voor Stamps mochten schrijven en vormgeven.

Stamps; het is een app waarin patiënten en andere gezondheidsreizigers hun (medische) traject van zich af schrijven. Daarmee houden ze ook meteen hun hele achterban op de hoogte van hun wel en wee. De magazines – die inmiddels in menig ziekenhuis ter steun en inspiratie liggen – worden goed gelezen en inmiddels maken al meer dan 10.000 mensen gebruik van de app.

Verhalen optekenen ter inspiratie

Begin 2022 kwamen Pien en Tess – de bedenkers van Stamps – naar ons toe. Of wij iets voor ze konden betekenen op communicatievlak. Concreter: of wij een tijdschrift voor ze wilden maken én vullen, waarmee de app onder potentiële gebruikers en hun naasten onder de aandacht kon worden gebracht. Soms heb je van die aanvragen waar je vanaf moment één enthousiast over bent. Dit was er zo een. En ook gaandeweg het proces bleek het een opdracht die niet als werk voelde.

Het werd een magazine waarin we de persoonlijke verhalen van Pien en Tess zelf optekenden. Over het waarom van Stamps; het ziekteproces van Pien en de behoeften van haar en haar dochter op het gebied van contact houden tijdens deze ‘reis’. Prachtige, maar ook confronterende interviews gingen eraan vooraf. Gesprekken die – ook in de uitwerking ervan – om tact, inlevingsvermogen en precies de juiste tone of voice vroegen. Ook schreven we over de ervaringen van vroege gebruikers van de app. En maakten we de opties binnen de app visueel inzichtelijk. 

Stamps - Portfolio Strooploos communicatiebureau

De app voor patiënten
en hun meelevende netwerk

Magazine nummer twee

Het moment dat zo’n magazine van betekenis is kun je als communicatiebureau maar één ding hopen: dat het veel gelezen wordt. Oké oké, twee dingen dan. Want na magazine één hadden we de smaak van het maatschappelijk bijdragen aardig te pakken en wilden we eigenlijk meer… Het eerste nummer sloeg aan. En wij sprongen een spreekwoordelijk gat in de lucht toen we hoorden dat ook het proces richting een tweede uitgave bij ons neer werd gelegd. Een editie met persoonlijke verhalen van veel verschillende soorten gebruikers. Van een patiënt met long covid tot aan iemand die de strijd aan ging tegen obesitas.

Ook magazine nummer twee is inmiddels alweer een tijdje op de leestafels van ziekenhuizen en andere relevante instanties te vinden. Ze worden nog altijd goed gebruikt, zo krijgen wij zo nu en dan van onze opdrachtgeefsters door. Zo ook de exemplaren die bij ons op kantoor op een plankje aan de fotomuur staan. Die herinneren ons steeds wanneer ons oog erop valt of een klant erin bladert waarom we zo graag doen wat we doen.

 

Pien de Ruig

Klant Strooploos

“We hoorden erg goede verhalen over Strooploos, waar een familielid van ons de scepter zwaait. We gunden het haar en haar collega’s van harte en gingen dus met ze in zee. Een goed besluit, zo bleek! Strooploos ontwikkelde prachtige magazines, die we via ziekenhuizen verspreiden. Maar meer dan dat: de meiden denken echt mee en leven zich goed in. Het zijn dan ook altijd leuke meetings!”