Van vraagstuk naar ICT-oplossing: Rijken Gerechtsdeurwaarders
Inbeslagnames van inboedels, auto’s en zelfs boten; voor Carla Rijken van Rijken Gerechtsdeurwaarders is het dagelijkse kost. Toch waren het niet haar enerverende werkzaamheden, maar vooral de zakelijke datastromen waar ze ’s nachts wakker van kon liggen. Kón. Want sinds 1,5 jaar werkt ze samen met Féju en draait er onder meer een systeem dat realtime back-ups maakt. “Je hoopt dat er nooit wat misgaat. Maar mocht er toch een keer een virus binnenkomen, dan weet ik nu: de zaken zijn zo weer op de rit.”
Rijken Gerechtsdeurwaarders is een bekende speler in vorderingenland. Het gerechtsdeurwaarderskantoor uit ’s-Hertogenbosch verzorgt zowel de (pre-)incassofase alsook dagvaardingen en beslagleggingen voor zowel de overheid en advocatuur als het mkb. Er lopen tienduizenden dossiers en het bedrijf heeft geld van derden in beheer. “Ons systeem móét dus werken”, zo benadrukt de eigenaresse. “Ik durf het gewoon toe te geven; ik ben best panisch wat betreft onze bereikbaarheid en digitale veiligheid. Achteraf gezien had ik al veel eerder op het nieuwe systeem over moeten gaan. Alleen al vanwege de mentale rust die het met zich meebrengt.”
Bossche bollen en lokale kunst
Er hangt een ontspannen sfeer in het pand nabij het Bossche treinstation. Féju-accountmanager Erik-Jan van der Meijs kent de weg naar de spreekruimte, waar Carla hem hartelijk onthaalt. Ze biedt hem een Bossche bol aan, waarmee het gesprek al snel richting haar voorkeur voor werken met lokale ondernemers gaat. Naar het kunstwerk van de Tilburgse Jan Halewijn bijvoorbeeld; een feloranje plant die in de ruimte prijkt. “Die maakte hij samen met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, dus dat is dubbel mooi.”
Gezien die voorliefde voor lokaal zakendoen is de samenwerking tussen de 50 jaar oude onderneming en Féju dus niet meteen een voor de hand liggende. “Als ik Erik-Jan niet via onze netwerkclub had leren kennen, was ik waarschijnlijk niet zo snel voor een bedrijf uit Udenhout gegaan. Maar hij is zó’n behulpzame, stabiele factor binnen onze ondernemersclub; die eigenschappen zeggen iets over de mens.” Ook over het bedrijf achter de mens, zo bleek later. “Net zo solide en altijd bereid tot hulp. Ik ben er gewoon erg van gecharmeerd.” De fysieke afstand is overigens ook amper merkbaar, zo laat de onderneemster weten. “Ze nemen zo nodig bijvoorbeeld op afstand mijn computer over. En laten we eerlijk wezen: Udenhout is natuurlijk ook niet de andere kant van de wereld. Al met al een goede keuze dus.”
Realtime back-ups
Ondanks het volle vertrouwen in Erik-Jan kostte het Carla enige mentale voorbereidingstijd om over te gaan naar een ander IT-partij. “Wij zijn zó afhankelijk van onze data en 24/7 bereikbaarheid, dat ik het best spannend vond allemaal.” Toen de kogel eenmaal door de kerk was, bleek de overstap an sich in no-time ‘gepiept’. Eerst werd alle IT een-op-een doorgezet, en van daaruit werken de partners nu verder. “Ik sta ontzettend open voor verandering, maar wilde niet alles tegelijkertijd. Dus kreeg ik een heel behapbaar meerjarenplan op het gebied van mijn internetverbinding, firewall, werkplekken en server. Zo weet ik als ondernemer waar ik aan toe ben en stond ook niet meteen alles op z’n kop.”
De eerste verandering uit het plan? De installatie van een SIRIS BCDR-unit. Carla: “Voorheen draaiden we ’s nachts back-ups. En in het geval van een virus of ransomware had je geen idee wanneer het precies mis was gegaan. Het BCDR-systeem werkt realtime, is zelflerend en geeft automatisch aan welke back-upvariant teruggezet moet worden om veilig verder te kunnen”, zo legt ze uit. “Daardoor is het verlies van data dan nihil. Ontzettend belangrijk voor mij, mijn opdrachtgevers én mijn debiteuren.” Lachend vervolgt ze: “Erik-Jan heeft een tijd terug een tekening voor leken gemaakt om het systeem aan me uit te leggen, dus ik snap nu hoe het zit. Allemaal onderdeel van de Féju-service. Heel fijn.”
Vaste consultants voor continuïteit
Carla heeft twee vaste Féju-consultants. Zij komen één keer per maand bij toerbeurt in ’s-Hertogenbosch langs. “Zo is er altijd iemand beschikbaar die weet hoe haar systeem in elkaar steekt. Ook bij ziekte of verlof bijvoorbeeld”, vertelt Erik-Jan. De consultants houden zich tijdens die bezoeken vooral met eventuele problemen op de server, updates en de signalering van potentiële knelpunten bezig. “Die continuïteit en persoonlijke band zijn heel prettig”, evalueert de gerechtsdeurwaarder. ”Één van de twee was hier gisteren nog. Hij loopt inmiddels gewoon naar binnen en gaat tussen de collega’s zitten, weet waar het koffieapparaat staat en trekt bij vragen aan de bel. Dát werkt voor mij. Ik heb geen tijd om de hele dag naast hem te zitten, maar als er iets is word ik wel meteen op de hoogte gebracht.”
Tussen die bezoeken door kunnen Carla en haar collega’s altijd contact opnemen met de supportdesk. “Toch bel ik bij dringende problemen eigenlijk meteen naar Erik-Jan.” Enigszins schuldbewust voegt ze toe: “Ik probeer het echt te beperken, maar als mijn mail eruit ligt heb ik eigenlijk al een levensgroot probleem…” De accountmanager moet lachen. “Als Carla belt, neem ik áltijd op. Daar zorg ik wel voor. Iedereen binnen Féju weet ook dat haar problemen hoge prioriteit hebben. Haar werk moet 24/7 door kunnen gaan. Aan ons dus om te zorgen dat ze met onze service zonder uitzondering geholpen is; een uitdaging die we maar al te graag aangaan.”