Even op de bühne: met Rosan d’Anjou
In de rubriek ‘Even op de bühne’ zetten wij steeds één van onze klanten in de schijnwerpers. Om aan de zichtbaarheid van het bedrijf bij te dragen, maar ook omdat wij vinden dat iedereen kennis met ze zou moeten maken. Een heuse win-winsituatie dus! Met het zoeklicht recht in hun gezicht geven zij antwoord op een aantal vragen. Informatief, amusant en bij vlagen om je vingers bij af te likken… Lees je mee?
Als first supplier van Interpolis werkt Strooploos al sinds 2017 met de Tilburgse verzekeraar samen. Dit op het gebied van allerhande content. Vanaf begin 2019 kwam daar het schrijven van artikelen voor de maandelijkse klantnieuwsbrief ‘Bij ons Thuis’ bij. In deze editie van ‘Even op de bühne’: Rosan d’Anjou, contentspecialist bij Interpolis en eindredacteur van Bij ons Thuis. Samen zoomen we in op de artikelen die we iedere maand samen de deur uit sturen.
Zo, daar sta je dan, Rosan. Midden op onze bühne. Geen last van plankenkoorts, hoop ik?
Laat ik het zo zeggen… Ik heb 2 kleuters die dat heel erg hebben. Spontane natte broeken en sprintjes naar de nooduitgang zodra er een podium in zicht is. En ja, dat hebben ze vooral van mij. Maar de Bij ons Thuis is een onderwerp waar ik graag over vertel. Dus dan valt het allemaal wel mee.
Kun je in 3 zinnen vertellen wat de Bij ons Thuis precies is?
De Bij ons Thuis is een maandelijkse nieuwsbrief op het gebied van inbraak-, waterschade- en brandschadepreventie én duurzaamheid. Het is een manier om met onze klanten in contact te komen en ze meer te bieden dan alleen het verhaal over hoe verzekeringen werken. Het geeft de mogelijkheid om echt in onderwerpen te duiken en veel dieper op zaken in te gaan.
Je bent inmiddels alweer een jaar eindredacteur. Hoe is dat gekomen? Uit idealisme? Vanuit ambitie? Of was het een typisch geval van ‘van je passie je werk maken’?
Mijn voorgangster ging weg bij Interpolis en vroeg zich af wie haar taken op het gebied van de nieuwsbrief over kon nemen. Content is ook mijn werk, dus zij dacht aan mij. Ik wist voorheen niet dat deze specifieke onderwerpen mij zouden liggen, maar het leek mij vooral een mooie, creatieve uitdaging. En dat blijkt ook het geval!
Waarin is de Bij ons Thuis anders dan andere nieuwsbrieven? Kom maar op dus met die USP’s!
Wij willen onze lezers hélpen met onze content. Er zit geen verborgen boodschap in de teksten, of een verkooptactiek achter. Ja, de artikelen zijn vaak gelinkt aan onze producten; slimme oplossingen en verzekeringen. Maar ze geven ook antwoord op allerlei vragen. Ze werken verdiepend. En met onze vaste poll kiezen onze lezers ook echt zelf waarover ze meer willen weten. We pushen dus niet.
Aan welke Bij ons Thuis-taken besteed jijzelf dagelijks de meeste tijd?
Voordat de nieuwsbrief verzonden wordt, zijn er eerst veel afdelingen die iets over de inhoud moeten zeggen. Je hebt technisch specialisten die meekijken, merk- en contentspecialisten. Alle feedback doornemen en bundelen kost mij dan ook veel tijd.
En wat laat je liever aan anderen over?
Interviews afnemen bijvoorbeeld. Daar heb ik niet zo veel ervaring mee. Ook wat dat betreft is de samenwerking met Strooploos zo fijn: jullie halen de onderste steen boven, en altijd naar tevredenheid van de interviewkandidaten. Dus ik begin er zelf niet eens aan.
En waar zou je graag (nog) meer de tijd voor nemen?
De vergaderingen over inhoud van de nieuwsbrieven zouden wat mij betreft wat langer mogen duren. Zodat er meer ruimte is voor terugblikken en analyseren, in plaats van beperkt kijken naar cijfers en vooral ons gevoel volgen. En de groei van de nieuwsbrief gaat heel organisch, maar kan gestructureerder. Echt een kwestie van te weinig tijd…
Wat is je mooiste herinnering uit jouw afgelopen jaar bij Bij ons Thuis?
Het gebeurt niet héél vaak, maar ik vind het het gaafst als we mailtjes van lezers krijgen. Laatst bijvoorbeeld: een bericht van iemand die een ander e-mailadres kreeg en zeker wilde weten dat ze de Bij ons Thuis zouden blijven ontvangen. Dat vind ik prachtig. En de maandagochtenden zijn ook altijd mooi. Als de nieuwsbrief op vrijdagmiddag verzonden is, krijg ik aan het begin van de nieuwe week altijd veel reacties van collega’s. Dat is tof. Juist ook omdat zij veel van de materie weten. En ik hoor dan vaak dat de schrijfstijl heel verfrissend is. Dat we geen saaie verhalen maken. Dat is natuurlijk top!
En wat wil je zo snel mogelijk weer vergeten?
Dat er altijd wel een lezer is die de nieuwsbrief waardeert met een 1 of 2. Dan denk ik: wat is dít nou?! Je wilt dan eigenlijk weten waarom. Vonden ze die specifieke editie écht zo oninteressant? Willen ze onze mails eigenlijk niet meer krijgen en geven ze daarom zo’n laag cijfer? Of hebben ze gewoon per ongeluk op dat cijfer geklikt? Dat niet weten vind ik wel eens frustrerend. Maar ja… privacy.
Wat gaf in 2019 de doorslag om voor de Bij ons Thuis naar Strooploos toe te stappen?
Ik heb het begin van dat proces niet van dichtbij meegemaakt, dus dat durf ik zo niet te zeggen. Maar in zekere zin maak ik nu ook maandelijks de keuze om samen door te gaan. Dat is omdat Strooploos begrijpt waar Interpolis voor staat. En jullie weten het vervolgens ook om te zetten in passende teksten met een fris sausje.
Wat heeft de samenwerking jullie gebracht?
Een goed scorende nieuwsbrief waarvan de lezersaantallen maandelijks met zo’n 5% groeien. Inmiddels zitten we op ongeveer 5.500 abonnees. Nieuwe lezers halen we uit ons Slimme oplossingen-bestand, dus er komen er ‘automatisch’ veel bij. Als je via Interpolis een groen dak aanschaft bijvoorbeeld, kun je je meteen voor de nieuwsbrief inschrijven. Maar er zijn er maar heel weinig die zich achteraf nog uitschrijven. En in de cijfers zien we ook terug dat velen de nieuwsbrief ook echt openen en lezen. Dus dat zegt een hoop.
En wat hebben jullie Strooploos met die samenwerking teruggegeven?
Ik denk een hele interessante opdracht. En een stuk vertrouwen. Wij vinden het heel leuk om met lokale partijen te werken, maar in onze ogen is Strooploos ook echt ‘Tilburgs finest’. Nou, dat dus!
En tot slot: hoe kunnen geïnteresseerden de Bij ons Thuis ontvangen?
Hier kun je je onderaan de pagina aanmelden. Maar de Bij ons Thuis-artikelen zijn ook terug te vinden in het online Interpolis-magazine.