Een goede contentkalender maken

Een contentkalender; de term roept waarschijnlijk allerlei associaties bij je op. Positieve, maar misschien ook minder goede. Je zou immers niet de eerste zijn die denkt dat het vooral ingewikkelde materie, extra werk of onnodig veel moeite is. Toch is een kalender voor al je zakelijke socialmediacontent samenstellen wel degelijk de moeite waard. Want op de lange termijn scheelt het je de nodige kopzorgen, stress en tijd. En je content komt veel beter bij jouw doelgroep aan. Om je een duwtje in de juiste richting te geven, schreven wij een stappenplan. Probeer het eens. Dan ben je om. Gegarandeerd!

Leestijd blog5 minuten publicatiedatum artikel 02 februari 2024

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van posts voor jouw socialmedia-accounts. Je geeft erin aan wat je wanneer, via welk kanaal en in welke vorm publiceert. En ook wie voor de uitwerking en plaatsing ervan verantwoordelijk is. Dat creëert overzicht en schept duidelijkheid over wat van wie wordt verwacht. Omdat het vullen van de kalender zo’n eerste keer al denkwerk genoeg is, vind je onderaan dit artikel een handig sjabloon. Zo is het alleen nog maar een kwestie van de lege vakken inhoud geven en gaan!

Waarom een contentkalender gebruiken?

Je hebt het vast al gemerkt: wij van Strooploos zijn fan van de contentkalender. We werken er dan ook vaak en veel mee. Dat is niet voor niets. Een aantal voordelen op een rij:

  • Het zorgt voor consistentie in je online uitingen.
  • Het dwingt je keuzes te maken en na te denken over hoe je jouw content deelt. Dat zorgt voor een kwaliteitsslag.
  • Het schept orde en geeft houvast.
  • Je werkt veel efficiënter dan wanneer je overwegend ‘losse flodders’ post.
  • Je mist geen belangrijke data of gebeurtenissen meer.
  • Je kunt vooruitwerken. Zo schieten je social posts er nooit meer bij in.
  • Werk je met meerdere mensen aan je online zichtbaarheid? Dan heeft íédereen overzicht.
  • Een contentkalender is een basis die ook ruimte biedt voor ad hoc-berichten. Zelfs schuiven met posts blijft zo overzichtelijk.

Waar te beginnen?

Alle begin is moeilijk. Al valt dat in het geval van een contentkalender eigenlijk best wel mee. Het is vooral een kwestie van de stappen volgen. Wijzelf kiezen altijd voor het onderstaande pad:

  1. Denk je contentstrategie uit
    Weet je wat het doel van jouw online content delen is? En hoe je het aan wilt pakken? Pas dan kun je een goede contentkalender samenstellen. Bepaal dus – nog voordát je aan je kalender begint – heel bewust jouw doelgroepen, kanalen en eventuele budgetten. Dat is al het halve werk. 
  2. Brainstorm over rubrieken en uitwerkingen
    Rubrieken zijn bij ons leidend voor het vullen van een contentkalender. Ze zorgen voor continuïteit en herkenbaarheid op je socials en voorkomen te veel lastminuteberichten zonder achterliggend doel. Zo bedenken wij meestal 8 tot 10 verschillende rubrieken, zodat er steeds voldoende afwisseling is. Voor onze klant MindLabs ontwikkelden we bijvoorbeeld de rubriek ‘Meet the family; 1 minuutje met…’. MindLabs is een collectief van samenwerkingspartners. Eén grote familie, zo zou je het ook wel kunnen noemen. Interessant dus om op ieder van die ‘familieleden’ eens wat verder in te zoomen. Wat doen ze, en waarom doen ze wat ze doen? Met deze rubriek zorgen wij ervoor dat de volgers binnen slechts 1 minuut een hoop wijzer zijn!
  3. Verspreid de rubrieken over de maanden
    Heb je interessante rubrieken verzonnen? Verspreid ze dan over de periode die jouw contentkalender bestrijkt. Een mooi uitgangspunt: één specifieke rubriek eens in de zoveel tijd terug laten komen. Maar jij kent jouw bedrijf en doelgroep natuurlijk het beste. Dus speel daar vooral een beetje mee. 
  4. Aan de slag met de invulling
    Het grote denkwerk is nu gedaan. Maar daarmee zijn we er nog niet helemaal. Want je hebt dan wel rubrieken op poten gezet, ze moeten ook nog ingevuld worden. Met specifieke onderwerpen, interviewkandidaten of richtingen. Probeer wat die invulling betreft telkens minimaal een maand vooruit te denken. Zo heb je nog voldoende tijd voor het (laten) uitwerken van de uiteindelijke socialposts. Dat komt de kwaliteit ten goede en scheelt je veel deadlinestress. 
  5. De content uitwerken
    Je weet inmiddels wat je wanneer gaat publiceren en wie daarvoor verantwoordelijk is. Hoog tijd dus om de content te (laten) maken. Plaats de content in je sjabloon. 
  6. Controleer de content vóór publicatie
    En hanteer hierbij het vierogenprincipe. Want je zult zien: een ander ziet altijd dingen die jij niet zag. En andersom. 
  7. Publiceer je content (en time dit zorgvuldig)
    Belangrijk voor het succes van jouw content is de timing van het moment van publiceren. Op sommige platformen zijn lezers/kijkers vooral ’s avonds actief en is het dus onverstandig om de boel ’s ochtends al online te zetten; je mist er publiek door. Op andere plekken is juist het omgekeerde het geval. Speel dus in op dat wat voor jouw doelgroep van toepassing is. Heb je jouw ideale publicatiemoment bepaald? Plaats de content handmatig. Of gebruik tools als HootSuite of HubSpot om jouw berichten van tevoren klaar te zetten en in te plannen. 

Tips voor het uitwerken van jouw contentposts

Een contentkalender werkt geweldig. Als ‘ie goed gebruikt wordt, tenminste. Dat betekent dat je bij het vullen ervan ook even aan het volgende moet denken:

  • Ben je de invulling van een specifieke post aan het bepalen? Zet zo nodig een hyperlink in je contentkalender naar informatie die je nodig hebt voor de uitwerking. Dat voorkomt dubbel werk en scheelt je researchtijd. En doe hetzelfde voor het ondersteunende beeldmateriaal dat je eventueel gebruiken wilt.  
  • Je hoeft niet voor ieder kanaal een aparte post te maken; een basistekst schrijven en die reproduceren werkt ook prima. Maar spits de kopij dan wel altijd toe op de doelgroep van het betreffende kanaal. Zo zijn LinkedIn-teksten bijvoorbeeld bij voorkeur wat formeler dan de inhoud van een Instagram-post. 
  • Weet jij welke hashtags op dit moment goed werken binnen jouw branche? Nee? Dan adviseren wij je een onderzoekje te starten. Je kunt de trending topics op Twitter zo nu en dan raadplegen. Of doe eenvoudig een hashtaganalyse via Hashtagify. Voeg de hashtags toe aan de post in de contentkalender. En maak ook een algemeen overzicht in je sjabloon aan. Zo kun je ze consequent gebruiken en het scheelt je een hoop opzoek- en typwerk. 
  • Wees alert op het gebruik van hashtags binnen specifieke socialkanalen. Op Facebook zijn ze bijvoorbeeld niet van toegevoegde waarde, op LinkedIn juist weer wel. 
  • Wil je écht herkenbaarheid creëren? Introduceer je verschillende rubrieken dan altijd op dezelfde manier. Door je post te beginnen met de rubrieksnaam en een verticale streep (|) bijvoorbeeld. Eventueel met wat bijpassende emoticons.

Het Strooploos-concentkalendersjabloon 2024

Ben je benieuwd geworden naar wat een contentkalender voor jouw business kan doen en durf je de stap aan op basis van bovenstaande info? Of heb je wel interesse, maar houdt tijdgebrek je tegen? In alle gevallen hebben we wat leuks voor je! Want omdat wij jullie de rust en het gemak van werken met zo’n contentdocument willen laten ervaren, hebben wij alvast een sjabloon voor 2024 opgesteld. Geen tijd kwijt aan de vormgeving dus, of het toevoegen van relevante feestdagen. Je hoeft je enkel nog te focussen op de inhoud. Wil je ‘m gebruiken? Laat het ons dan weten per mail, onder vermelding van je e-mailadres. Dan ontvang je de kalender dezelfde dag nog in je inbox.

Rest ons jullie enkel nog veel succes en plezier te wensen. Want laten we eerlijk wezen: content bedenken en uitwerken is toch gewoon het mooiste wat er is?! Als je het ons vraagt tenminste…