De (on)zin van LinkedIn

Leestijd blog5 minuten publicatiedatum artikel 02 januari 2024

Wil jij je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe? Veel ondernemers lopen hier tegenaan, want de mogelijkheden zijn eindeloos. En dan doen er ook nog allerlei verhalen de ronde. Over de verstandigste keuzes als het gaat om het type content bijvoorbeeld. Of het tijdstip en de ideale frequentie qua posten. En over het juiste gebruik van hashtags. Maar hoe zit het nou precies? Wij scheiden het kaf van het koren, zodat je weet wat je wél te doen staat om jouw strategie te perfectioneren. Laat die business maar komen…

Maar voor het zover is, trappen we af met een aantal leuke weetjes. Want wist jij bijvoorbeeld dat…

  • er iedere seconde wereldwijd 3 LinkedIn-accounts aangemaakt worden? Hoppa, dat zijn er alweer 6!
  • de ontwerpers van LinkedIn regelmatig naar Nederland komen om te sparren en om feedback te vergaren over het gebruik van hun platform?
  • Nederland ‘s werelds grootste gebruiker van LinkedIn is? Ons kikkerlandje is goed voor zo’n 9 miljoen persoonlijke accounts.

De hoogste tijd dus om in de materie te duiken en al die 9 miljoen profielen met jouw LinkedIn-posts te bereiken. En dat heeft in de eerste plaats alles met ‘het algoritme’ te maken. Wij geven je tekst en uitleg.

LinkedIn-newsfeed

De LinkedIn-newsfeed wordt door 2 onderdelen gevormd:

  • native (eigen geplaatste) en organische content
  • een algoritme, dat je niet per se de meest recente posts laat zien

Op dat algoritme gaan we even inzoomen. Want hoe werkt dat? Het LinkedIn-algoritme zorgt ervoor dat gebruikers content te zien krijgen die relevant voor ze is; informatie die ze dus waarschijnlijk interessant vinden. Ook filtert het de content die jij als gebruiker plaatst op kwaliteit, en bepaalt het hiermee jouw bereik. Dit laatste gebeurt tijdens een geautomatiseerd, continu proces dat uit de volgende 4 fases bestaat:

Fase 1:
Zodra je content op LinkedIn plaatst, bekijkt het algoritme binnen welke categorie jouw post valt; ’spam’, ‘lage kwaliteit’ of ‘goedgekeurd’. Hierbij wordt eerst gekeken om wat voor content het gaat: tekst, een afbeelding, een video of een link.

Fase 2:
Heeft jouw content het good to go-label gekregen, dan volgt er een testfase: je post wordt tijdelijk in de newsfeed weergegeven en aan een kleine groep mensen getoond. In deze fase bekijken de ‘algoritmebots’ zo’n 2 uur lang hoe dat deel van jouw netwerk op de post reageert. Wordt er geliket? Gereageerd? Geklikt of gedeeld? Zo ja, dan is dat een goed teken en gaat jouw post waarschijnlijk door naar de volgende fase. Maar het kan ook zijn dat gebruikers je content als spam markeren of op ‘bericht verbergen’ klikken. Daarmee geeft je netwerk zelf al aan dat de inhoud wellicht niet relevant is. Je content wordt in dat geval niet verder verspreid.

Fase 3:
In deze fase wordt er voor verdere verspreiding naar de kwaliteit van je content, je profiel en de kwaliteit van je eerdere posts gekeken. Het algoritme besluit vervolgens of jouw post nog langer mee kan en aan meer mensen getoond wordt, of juist niet. LinkedIn kan ervoor kiezen je post niet meer te laten zien, alsnog als spam te markeren of juist aan meer mensen te tonen. Dat ligt aan jouw connecties en hoe die op jouw content reageren…

Fase 4:
Haalt jouw post het tot de laatste fase, dan wordt deze niet meer beoordeeld door het algoritme, maar door redacteurs van LinkedIn. Ze willen immers begrijpen waarom je post zo goed werkt en nemen die kennis mee in de optimalisatie van het algoritme. Wanneer jouw content nog steeds wordt gedeeld of reacties of likes krijgt, wordt de post door het algoritme verder verspreid. Het kan dan ook zo zijn dat je soms posts in je tijdlijn ziet die al weken oud zijn. Voor LinkedIn maakt dat niet uit: zolang het voor jou op het moment van vertoning maar relevante content is.

De zin van LinkedIn

Nu we weten hoe het algoritme van LinkedIn in elkaar steekt, onderscheiden we de zin van de onzin. Hieronder vind je dat wat je moet doen om zo goed mogelijk beoordeeld te worden door de algoritmebots:

  • Connecten maar!
    Door connecties te maken met personen die voor jou belangrijk zijn, krijg je een groter netwerk. Hoe meer connecties je hebt, des te meer mensen je bereikt als je content plaatst. En hoe groter dus ook de kans dat jouw content mensen buiten jouw netwerk bereikt.
  • Zorg voor een compleet profiel
    Een volledig ingevuld en verzorgd profiel heeft een positieve impact op het bereik van jouw berichten.
  • Post regelmatig kwalitatieve content
    Zie LinkedIn als een podium waarop je je jouw vakkennis met anderen kunt delen. Door regelmatig kwalitatieve content te posten, weten mensen dat je actief bent en van aanpakken weet. En je netwerk gaat je als specialist binnen jouw vakgebied zien. Hierdoor zullen bedrijven of individuen eerder bij je aankloppen voor eventuele nieuwe uitdagingen of samenwerkingen.
  • Gebruik documenten, videocontent en een externe link
    Berichten met documenten behalen een bereik dat 40 tot 60% hoger ligt dan gemiddeld. Voor berichten met video ligt dat percentage op 20 tot 40%. En gebruik je berichten met een externe link, dan mag je op een extra bereik van zo’n 15 tot 30% rekenen.
  • Zorg voor voldoende tekst
    Een post met 3 regels tekst heeft tot wel 20% minder bereik. Zorg dus voor voldoende context.
  • Lok reacties uit
    Door een vraag te stellen of een stelling te plaatsen bijvoorbeeld. Reacties hebben namelijk meer impact op het bereik van een post dan een like of een deelactie.
  • Tag bedrijven en personen
    Taggen is het verwijzen naar een persoon of bedrijf door een @-teken te gebruiken. De persoon in kwestie of degene die de bedrijfspagina beheert, krijgt hier een melding van en zal dus naar jouw post/comment kijken en deze mogelijk liken, delen of commentaar plaatsen. Op die manier zorg je voor meer zichtbaarheid in het netwerk van een specifiek persoon/bedrijf.
  • Gebruik hashtags
    Hierdoor zijn jouw berichten 50% meer zichtbaar. Gebruik er overigens niet te veel. Dit kan averechts werken. Want je kunt je voorstellen dat je bij het gebruik van 20 hashtags heel wat mensen aan het spammen bent; alle volgers van die hashtags. Gebruik er bij iedere post 3 tot 9. Minder doet niet zo veel voor je bericht, méér wordt als hinderlijk gezien.
  • Kies je hashtags zorgvuldig
    Kies zo veel mogelijk voor hashtags met een groot aantal volgers. Soms kan één letter net dat verschil maken qua potentieel bereik. Doe daar dus even goed onderzoek naar door je hashtag in de zoekbalk in te typen (dus # plus het trefwoord).
  • Post overdag
    Je weet het inmiddels: de eerste 2 uren nadat je een post geplaatst hebt, zijn belangrijk. LinkedIn beoordeelt dan op verschillende manieren in hoeverre een post interessant genoeg is om aan een grotere groep te laten zien. Belangrijk is de interactie naar aanleiding van jouw post. Plaats je bericht daarom niet pas laat in de avond. Als de meeste mensen liggen te slapen wordt het namelijk knap lastig om likes en reacties te genereren.…

Succesvol aan de slag met LinkedIn

Zo, dit was een spoedcursus LinkedIn. Je weet nu waar je op moet letten. En waar voor jou en jouw bedrijf nog kansen en mogelijkheden liggen. De volgende stap? Gewoon gaan dóén. Dan zul je zien dat je er snel handigheid in krijgt. En dat de vruchten die je ervan plukt de moeite waard zijn.