AI voert uit, Strooploos wijst de weg
Artificial intelligence (AI) maakt het leven van vormgevers een stuk makkelijker. Dat merken wij ook. Want je hoeft tegenwoordig niet meer urenlang te photoshoppen voor een grafisch concept, het vervangen van een achtergrond of het visueel maken van een brainstorm. Eén goede prompt en je hebt in no time een beeld dat in de buurt komt van wat je zoekt. En dus combineren wij technologie met menselijke creativiteit. Zodat we slimmer én sneller zijn.
Zo werken we met Photoshop samen
AI-tools zoals ChatGPT hebben de afgelopen jaren indrukwekkende bergen content geproduceerd. En ook op visueel gebied kan AI inmiddels verrassend veel. Dat merken we in de grafische programma’s die we dagelijks gebruiken. Neem de nieuwste versie van bijvoorbeeld Photoshop. Daarin kun je tegenwoordig super eenvoudig elementen toevoegen, aanpassen of verwijderen. Wil je een ex-collega van een teamfoto schrappen? Een nieuwe medewerker dezelfde stijl portretfoto geven voor op de website? Of een verticale foto horizontaal toepassen door de achtergrond uit te breiden? Kinderspel. We gebruiken hiervoor functies zoals Generative Fill en Expand; we typen in wat we willen zien en de software doet de rest.
Ook andere slimme functies helpen ons om afleidingen weg te halen, kleurvariaties te maken of selecties sneller te perfectioneren. Maar de keuzes in wát we aanpassen, toevoegen of vervangen en waarom het past bij het merkverhaal? Die maken wij. AI voert uit, wij wijzen de weg.
Illustrator: brainstormbuddy met verstand van typografie
Ook in Illustrator zit inmiddels flink wat AI. Met de functie Retype zetten we platte of gescande tekst razendsnel om naar bewerkbare typografie. Superhandig bij rebrandings of als we met bestaand materiaal werken. En via Firefly kun je een omschrijving typen – bijvoorbeeld ‘abstracte bladeren in Art Deco-stijl’ – waarna Illustrator een eerste schets genereert. Perfect als startpunt voor een eerste concept.
Maar net als in Photoshop geldt: de echte keuzes over vorm, toon en plaatsing maken we zelf. Want een goed ontwerp draait niet alleen om hoe het eruitziet, maar vooral om wat het vertelt. Het moet passen bij jouw merkidentiteit, doelgroep en strategie. Daar weten wij alles van en ‘AI nie’. Wij combineren technologie met inzicht. En tools met talent.
Slimmer, sneller, menselijker
De nieuwste AI-tools van Adobe zijn erop gericht om creatieve processen te versnellen en te verrijken. Ze nemen herhalend werk uit handen, geven inspiratie en maken creëren technisch makkelijker. Dat scheelt tijd en dus ook kosten voor jou. Denk aan het maken van mockups, het uitwerken van beeldideeën of het aanpassen van bestaande ontwerpen. Die tijdwinst gebruiken we liever om strategisch met je mee te denken. Over de rol van sterk grafisch werk in het grotere geheel bijvoorbeeld.
What’s next?
We blijven de ontwikkelingen rondom AI op de voet volgen. Gebruiken wat het ons biedt en zetten het in als slimme collega. Maar altijd met ons eigen Strooploos-stempel erop. Geen enkel algoritme kan menselijke creativiteit, merkgevoel en verfijnde nuance vervangen. De toekomst mag dan digitaal zijn. Maar zonder creatieve mensen met ideeën gebeurt er maar weinig op het scherm.
—————————————————————————————————————————————————
Wil je 4 tot 6 keer per jaar meer handgemaakte content van ons lezen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief! Dat kan via dit linkje.